Okružní cyklotrasa přes historicky významná místa Chřibů

U Buchlovského kamene, Chřiby, Zlínský kraj, CZ

Udělejte si krásnou vyjížďku a vydejte se prozkoumat historii Chřibů a Slovácka. Navštivte hrad Buchlov, zámek Buchlovice, baziliku na Velehradě a Archeoskanzen na Modré. Po cestě zpět navštivte lesní penzion Bunč, nejvyšší vrchol Chřibů Brdo a úžasnou vyhlídku u Buchlovského kamene.

Parametry trasy

Zikmundov  Buchlov  Buchlovice  Břestek  Tupesy  Velehrad  Modrá  Salaš  Bunč  Brdo  Vlčák  Buchlovský kámen – Zikmundov

Ze Zikmundova vyjeďte po cyklostezce č. 5159 a červené značce směrem k hradu „Buchlov“. Asi po 500 metrech jízdy červená značka odbočuje vlevo na lesní cestu, následujte ji. Pojedete po lesní cestě, až dojedete k asfaltové cestě, po které jezdí automobily na parkoviště pod hradem. Pokračujte po asfaltové cestě, červené značce a cyklotrase č. 5153 do kopce, až dorazíte k hradu Buchlov. Vydejte se pěšky prozkoumat hrad Buchlov, občerstvěte se v bufetu u parkoviště nebo v restauraci Hotelu Buchlov. Na vedlejším kopci navštivte kapli sv. Barbory a prozkoumejte její okolí. Z hradu pokračujte po vrstevnici kopírující naučnou stezku okolo hradu (ideálnější pro jízdu na kole) nebo po červené značce (kousek pěšky) pokračujte k rozcestí „Pod Barborkou“. Odsud sjeďte po žluté značce do Buchlovic. V Buchlovicích pokračujte po cyklotrase č. 5150 a následně po cyklotrase č. 5050 až na náměstí a k zámku. Prozkoumejte zámek, poznejte zámeckou zahradu plnou vzácných stromů a nevynechejte výstavu fuchsií.

Z Buchlovic se vydejte po cyklotrase č. 5050 směrem na Břestek. Vyjedete na horizont, odkud se vám naskytne krásný pohled na Buchlov a Barborku, na opačné straně uvidíte údolí řeky Moravy a na horizontu Velkou Javořinu v Bílých Karpatech. Na Břestku odbočte vpravo na cyklotrasu č. 5150, která vás dovede do Tupes. V Tupesích si můžete udělat krátkou odbočku do Muzea keramiky (místní vás navedou). Pokračujte po cyklotrase až na Velehrad, kde navštivte nejvýznamnější poutní baziliku v České republice a prozkoumejte její okolí. Můžete se také vydat do nedaleké vesničky Modrá navštívit místní Archeoskanzen.

Z Velehradu vyjeďte směrem na Salaš po cyklostezce č. 5018, která vás po asfaltovém povrchu zavede až k lesnímu penzionu „Bunč“. Zde se můžete občerstvit v místní restauraci, případně schovat před nepřízní počasí. Od penzionu Bunč vyjeďte po cyklotrase č. 5158 směrem k nejvyššímu vrcholu Chříbů – Brdu. Po cestě si všimněte po levé straně několika nedokončených prvků dálnice. Jakmile dojedete k rozcestí „Pod Brdem“, kde je velký dřevěný přístřešek, pokračujte ještě asi 100 metrů. Zde odbočuje vpravo lesní cesta, po které se snáze dostanete s kolem až k vrcholu a kamenné rozhledně.

Po prozkoumání okolí z kamenné rozhledny sjeďte zpět na cyklotrasu č. 5158 a pokračujte dále vpravo směrem k rozcestí „Vlčák“. Odbočte vlevo na cyklotrasu č. 5019 a pozorně ji sledujte, cesta se totiž vzápětí rozdvojuje. Jakmile se k cyklotrase č. 5019 přidá červená značka, sledujte ji. Později v levotočivé zatáčce uhýbá červená značka vpravo z asfaltové cesty na lesní cestu. Odbočte a pokračujte po červené značce, která vás přivede přes kousek lesa a krásnou louku až na rozcestí „Buchlovský kámen“. Chcete-li navštívit „Buchlovský kámen“, vydejte se vlevo do kopce – Buchlovský kámen je vzdálen asi 150 metrů. V opačném případě pokračujte po červené značce po louce až k Zikmundovu.